FANDOM

Veneziaball
Veneziaball
Wenecja

Venéxia

Veneziaball
Informacje Ogólne
Rzeczywistość Wenecja, Republika Wenecji
Płeć Mężczyzna
Język Włoski, łaciński, wenecki
Przyjaciele / Wrogowie
Przyjaciele Vatican-icon Christianityball

Vatican-icon Catholicball

Vatican-icon Vaticanball

Vatican-icon Papal Statesball

Czy może w kosmos? Nie
Wenecja (wł. Venezia, łac. Venetia, wen. Venéxia/Venéssia) - miasto w Italyball. Kiedyś był osobnym państwem.

Historia Edytuj

Miasto na wyspie zostało założone w 452 roku przez uciekinierów przed barbarzyńskim plemieniem Hunów. Choć później znalazło się w strefie wpływów Bizancjum, zdołało uzyskać niezależność. Wenecja była państwem-miastem na wzór greckich polis, jej ustrojem była republika. Głową państwa był doża Wenecji (doge – książę), teoretycznie nieusuwalny, wybierany w wyborach przez miejską arystokrację, sprawujący funkcję dożywotnio, jednak w praktyce często zmuszany do ustąpienia.

Zainteresowania polityczne Republiki Weneckiej koncentrowały się wokół wschodniej części Morza Śródziemnego. Wenecja kontrolowała wybrzeża Adriatyku, Wyspy Egejskie, Kretę, Cypr, Korfu i inne wyspy.

Państwo było wielonarodowościowe: Włosi, Grecy, Słowianie (Schiavoni), wielokulturowe i wieloreligijne. Bliskość Rzymu wymuszała posłuszeństwo wobec papieży, ale w Wenecji panowała wolność religijna (choć np. właśnie w Wenecji został aresztowany Giordano Bruno). Szczyt konfliktu z papiestwem przypadł za pontyfikatu Juliusza II: 27 kwietnia 1509 r. Juliusz II zorganizował przeciwko Wenecji Ligę w Cambrai.

Wenecja walczyła głównie przeciw muzułmańskim Turkom, prowadząc handel ze Wschodem. W XIII wieku Marco Polo dotarł do Chin. Wenecja zazdrośnie strzegła swojego monopolu na handel jedwabiem i przyprawami. Jednak w XV wieku Vasco da Gama dotarł do Indii, otwierając nową, dłuższą, ale i bezpieczniejszą drogę do tego półwyspu. W 1508 roku Portugalczycy rozpoczęli walkę z arabskimi kupcami, chcąc wyprzeć ich z Indii. Wenecja wsparła kalifa Aleksandrii w budowie floty; ta jednak została pokonana w bitwie morskiej niedaleko Diu (wojskami portugalskimi dowodził Alfonso de Albuquerque). Znaczenie Wenecji zaczęło słabnąć, choć do końca pozostała miastem łączącym Wschód z Zachodem, miastem sztuki i architektury.

W 1797 r. Wenecja została zdobyta przez Napoleona. Po pokoju w Campo Formio Wenecja została włączona do Austrii. Była najdłużej istniejącą republiką w dziejach.

Podczas Wiosny Ludów 17 marca 1848 r. proklamowano na krótko niepodległość.

W XIX wieku Wenecja została włączona do nowo powstałego Królestwa Włoch.

Zabytki Edytuj

  • Bazylika św. Marka
  • Plac św. Marka (Piazza San Marco)
  • Piazzetta di San Marco
  • pałac Dożów (Palazzo Ducale)
  • most Westchnień (Ponte dei Sospiri)
  • wieża zegarowa (Torre dell’Orologio)
  • Prokuracja (Procuratie Vecchie i Procuratie Nuove)
  • most Rialto
  • Kanał Grande (Canale Grande)
  • Santa Maria della Salute
  • Santa Maria Gloriosa dei Frari
  • Kościół San Giorgio Maggiore
  • Dzwonnica św. Marka w Wenecji
  • Palazzo Venier dei Leoni
  • Ca' d'Oro
  • Ca' Rezzonico
  • Ca' Pesaro
  • Palazzo Grassi
  • Synagoga Hiszpańska
  • Włoska Synagoga (Scuola Italiana)
  • Teatro La Fenice

Religia dominująca w Republice Weneckiej Edytuj

Katolicyzm, w posiadłościach wschodnich również prawosławie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki