FANDOM

French Guyana-icon French Guianaball France-icon
French Guyana-icon Gujana Francuska France-icon

French Guyana-icon Guyane Française France-icon

French Guiana
Przynajmniej mogę w kosmos...
Informacje Ogólne
Rzeczywistość Gujana Francuska
osobowość Smutny
Płeć Męska
Język France-icon Francuski
Przyjaciele / Wrogowie
Przyjaciele France-icon Franceball (czasami)

Quebec-icon Quebecball

Wrogowie France-icon Franceball

Brazil-icon Brazilball

Suriname-icon Wcale nie jesteś śmieszny, jesteś idiotą który mnie wkurza!

Guyana-icon Kiedyś przyjaciel

Lubi Bagietki, kosmos, karnawały, WOLNOŚĆ!
Nie lubi Narkotyki, idiotów ... znaczy jego sąsiadów, imigranci (zwłaszcza nielegalni).
Dodatkowe Informacje
Czy może w kosmos? Oui (Polska się załamuje)!
Notatki
STRAJK! STRAJK! CHCEMY WOLNOŚCI!!!!
French Guianaball - (pl. Gujana Francuska) region Francuzów położony w północno-wschodniej części Ameryki Południowej, nad Oceanem Atlantyckim, graniczące na zachodzie z Surinamem, a na południu i południowym wschodzie z Brazylią.

Powierzchnia Gujany Francuskiej jest przeważnie nizinna. W części środkowej i na południu leżą niewysokie pasma Wyżyny Gujańskiej.

Klimat równikowy wilgotny. Średnia roczna suma opadów około 3000 mm.

Główne rzeki to Maroni i Oyapock (graniczne).

81% powierzchni pokrywają wilgotne lasy równikowe. Poza tym występują sawanny i namorzyny.

Historia Edytuj

Od XVII wieku kolonizowana przez Franceballa. Między drugą połową XVII wieku a początkiem XIX wieku parę razy zmieniała przynależność. W 1848 roku stała się kolonią karną Francji. W latach 1886-1891 na południu i południowym wschodzie kolonii istniało nieuznane na arenie międzynarodowej państwo Republika Niepodległej Gujany. W 1946 roku Gujana Francuska została przekształcona w departament zamorski.

Od 2 połowy lat 60. XX wieku zaczęły aktywnie działać na terytorium Gujany Francuskiej ugrupowania o orientacji lewicowej, których celem była szeroka autonomia lub niepodległość. Pod ich naciskiem, w roku 1982 władze francuskie zdecydowały się na ograniczone reformy decentralizacyjne i samorządowe. W ich wyniku Gujana Francuska, będąc departamentem zamorskim Francji, uzyskała również status regionu. W ślad za tym, z budżetu centralnego Francji wydzielono znaczne środki na rozwój tego terytorium.

W 1998 roku uzyskało ono dodatkowe, ograniczone uprawnienia autonomiczne, m.in. powołano do życia Radę Regionalną. Z inicjatywy części przedstawicieli Rady Departamentu i Rady Regionalnej zwołano w roku 2001 Gujański Kongres, którego efektem był projekt nowego statusu Gujany Francuskiej jako tzw. wspólnoty terytorialnej (collectivité territoriale) o znacznej autonomii. W odróżnieniu od Gwadelupy i Martyniki, na terytorium Gujany Francuskiej nie przeprowadzono jednak 7 grudnia 2003 roku referendum dot. zmiany jej statusu. Znaczne dotacje rządu francuskiego oraz długofalowy program rozwoju tej posiadłości, a także złoto w rzekach gujańskiej dżungli, był jednym z powodów masowego napływu imigrantów z Brazylii (w większości nielegalnych). Od 1982 roku ludność Gujany Francuskiej zwiększyła się ponad trzykrotnie (z 70 do 230 tys.). Gujana Francuska, jako integralna część Franceballa, należy do EUballa.

Galeria Edytuj